TYGE INGERSLEV
Hånden
Motivationen for at arbejde med temaet Hånden har været at transformere en konkret og afgrænset sansning til et personligt kunstnerisk udtryk.
Hvornår forsvinder motivet og bliver til en abstraktion? En abstraktion som lever på sine egne præmisser og bestemt af formelle kunstneriske æstetiske og konceptuelle overvejelser. Hvor er grænsen mellem mening og betydning i et værk?
En anden opgave har været at undersøge forholdet mellem skitsens hurtige streg og maleriets farver, flader og tungere arbejdsproces.
En tredje opgave har været at give hånden en konceptuel betydning ved hjælp af farve, form, komposition og placering i et rum.
Det lyder som en meget styret proces, men faktisk har min arbejdsproces i stedet været en samtale med værkerne. Primært har jeg forsøgt at fange håndens svære fysiognomi, men har langsomt arbejdet mig væk fra motivet og mærkeligt nok, er det konceptuelle element i værkerne løbende dukket op af sig selv.
Overordnet er mine værker ekspressive refleksioner over jegets måder at nå og agere med en postmodernistisk verden, hvor kampen om virkeligheden har erstattet fællesskabets fortællinger.