ANNE VEMMING

Fragmenter, 2016

Installation, materiale: Forskellige typer af tekstil, ståltråd, træpinde, metalklemmer, elastikker, tape, nåle, tape Viklet, syet, limet, overlappet, bearbejdning af overflader.

Mit afgangsprojekt består af flere forskellige objekter/værker, på væg og i rum Jeg arbejder med forskellige tekstiler og anvender dem som materialer i assemblageagtig billeddannelse og objekter. Jeg arbejder intuitivt med forskellige stofligheder, farver og flader, som jeg bearbejder med enkelte greb og med hjælp fra simple redskaber og hjælpematerialer. Værkerne kan minde om interimistiske bannere eller flag nødtørftigt sammenholdt med fladklemmer, elastikker, nåle og tape. Stoffet bearbejdes på en skødesløs facon, som ikke ligner håndarbejde, på den måde udfordres finhed, blanke overflader og sarte stoffer af flossede kanter, flænger, rå sammenrimpninger og løse tråde.

Jeg er fascineret af repetition, gennemsigtighed, mange lag og af hvordan en flade kan transformeres til et objekt gennem simple indgreb og ved hjælp af små brugsting så som elastikker og nåle. Ligeledes optager det mig, hvordan en let og fin genstand ændrer karakter, når den hænges op på væggen ved hjælp af et stort groft søm – eller når noget holdes fast af synlige metalklemmer i stedet for at være smukt påsyet. Herved opstår et interessant spændingsfelt mellem det skønne og det grove – det fint forarbejdede og det sjuskede.

ANNEMETTE HVID HANSEN

Tid som objekt, 2016

Installation, materiale/teknik: Garn, strikning, plakat

Flere meter garn har udviklet sig til en undersøgelse af, hvordan jeg ændrer den oprindelige form. Jeg har prøvet med forskellige redskaber og garntyper for at se, hvordan det kommer til at virke. Kan det være et objekt i sig selv, for da at være et samlet værk? Og kan jeg få tiden til at virke som et objekt? Værket er en undersøgelse af akryl garn, som er blevet til en “heste-tømme”. (En “hestetømme” kan kun strikkes på pinde uden knopper. En “hestetømme” er et strikket rør.) Værkets kraftige neonfarver blander sig på en blid og elegant måde med de sarte farver, der fremstår som hårde elementer.

ANNETTE ZIERAU

Træ og Tid, 2016

Materiale: Bemalede træstykker sat op på væg, brudte træstykker på gulv

Projektet tager udgangspunkt i træet som materiale og motiv. Jeg bruger forskellige typer af træplader, eks. finer og masonit. Nogle af træpladerne er brækkede og fremstår med ujævne brudflader andre savede ud i mindre irregulære formater eller rektangler.

Jeg forsøger via forskellige maleriske indgreb at afvriste træet dets primære billede udsagn. Bemalingen er delvis transparent, således at træets årer og struktur forbliver synlig. Undervejs udforsker og udnytter jeg de magiske fantasibilleder og grafiske linjer, som findes i træet. Ud fra de erfaringer, jeg gør med træet, formulerer jeg mine forestillinger og fantasier om træets æstetiske kvaliteter i værker, der fremstår som abstraktioner med tilknytning til temaet om træ og tid. Udtrykket er non figurativt og minimalistisk, og der opstår en stille dialog mellem det naturlige og bearbejdede.

BIRTHE JOHANSEN

Formummet – Æ’ sæi ‘et (fra jysk: sig det ikke), 2016

Blandede materialer

Min ide opstod, da jeg i midten af mit studie opdagede et mønster, der gik igen i mit arbejde. Jeg “pakker ting ind”. Jeg blev nysgerrig på, hvorfor jeg kommer tilbage til denne arbejdsform. Uanset hvilken problematik, jeg har givet mig i kast med, så vil omdrejningspunktet blive “det usagte” eller “det tilslørede”.

Jeg har arbejdet med fragmenter og erindringer, hvor  objekter blev bandageret, viklet, indpakket, afskærmet, gemt , formummet.

ELLEN SUSANNE BALDUS

Vandring i et grænseland 1 – 6, 2016

Træsnit, 52×70 cm på Fabriano 290g, Egetræsramme 70×100 cm

Jeg henter inspiration i naturen, i byen og i forfaldet. Jeg er optaget af det antroposæne og ideen om at jorden er en moderne ruin. Jeg opsøger forfaldet i de synlige menneskeskabte spor for at undersøge dets relation til de usynlige og ubevidste indre ”ruinlandskaber”.

Motiverne transformeres til et poetisk udtryk, der bevæger sig i grænselandet mellem det bevidste og det ubevidste. Et foruroligende sted, hvor dæmoner lurer, hvor noget er skjult, andet anes. Hvor ikke alting er, som du forventer eller tror.

Jeg overfører mine motiver til træplader og graver udtrykket frem med mine skærejern. En langsom, meditativ og indadvendt proces.

Læs mere om Ellen Susanne Baldus

ELSE BERTELSEN

Stablinger, 2016

Installation, materiale: Stentøj, trætavler og fundne elementer.

Værket er en installation, der består af lerklodser, trætavler og fundne elementer. Form, flade og farve er orkestreret til en komposition i rummet. Et øjebliksbillede. Udgangspunktet for værket har været tanker, der kredser om slid, håndværk, (driv)kraft, stoflighed og porøsitet.

Jeg arbejder plads-specifik. Selvom de fleste elementer er produceret i værkstedet, får værket sin endelige form i udstillingsrummet. Skabelsen af værket – sker i samspil med rummet. Jeg laver stablinger af træ og ler. Sammenstiller form og flade til der opstår en malerisk harmoni. Arbejder i hele rummet, så der opstår et forløb, som giver mulighed for at gå på opdagelse. Der er indbygget en skrøbelighed i stablingerne. Det hele kan brase sammen. Forhåbentlig kan stumperne samles igen på et nyt sted – med nye muligheder.

Foto: Sarah Hogarth

JEANNIE HAUGEGAARD

Jeg skaber råderum med vilje, 2016

Materialer/Teknik: Fugeskum, organza, binder, sytråd/ Kugle-teknik m.m., syning

Jeg undersøger samspillet mellem intuition og vilje i den skabende proces. Jeg har udvalgt to for hinanden fremmede materialer til mit afgangsprojekt; det formløse og uprætentiøse fugeskum og den skønne, blanke og feminine organza. Med dem har jeg skabt en række objekter, der på forskellig vis undersøger de formelle muligheder, der opstår i spændingsfeltet mellem den stringente, rene flade og det amorfe og udefinerede.
Objekterne har en sær dobbelt-karakter, der vibrerer mellem det organiske, kropslige og det syntetiske. De kan minde om oversize smykker og/eller kropsdele, membraner eller mødomme.

Mit projekt er en hyldest til det feminine forstået som en intuitiv og kraftfuld kvalitet.

Min metode er at lade intuitionen guide viljen – ikke omvendt – frem imod en frugtbargørelse af den skabende proces.

KAREN THOMASSEN

Nature Morte – overdådighed og forgængelighed, 2016

Materiale/teknik: Porcelæn og lertøj/støbt i selvproducerede gipsforme

Værket består af et bord med en opstilling af mad – frugt, grønt, kød, fisk – i en overdådighed af skønne former som kun naturen mestrer, men duftløs og forstenet i hvid porcelæn og sort lertøj. Komposition og tema er inspireret af 1600 tallets Nature Morte/Stilleben malerier. Man vil finde forskellige vanitas symboler i værket, men den egentlige forgængelighed ligger implicit i tanken om hvordan vores mad bliver produceret.

KRESTINE HARBOE LORENTZEN

Hvidt slam nærer (en fortolkning af vikinge sagaen Vølvens spådom), 2016

Installation bestående af hvide porcelæns elementer. Materialer: porcelæn, stentøjsler, grene, tekstiler, potteskår, glasfiber, gipsgase, jernrør, træ og reb.

Ni rum så jeg, ni rodgrene,
asken, en spire i jorddybet.
Ask ser jeg knejse, det er Yggdrasil.
Hvidt slam nærer vækstens rødder.
Ældet da skælver ask rodfæstet,
Yggdrasil knager
Ved I nu alting selv?

Læs mere om Krestine Harboe Lorenzen

LARS RUNE HVIDBERG

Flimmer, 2016

Materiale: Blandede materialer

Jeg arbejder med psykologiske emner som angst og depression, fordi det er emner, der ligger mig meget nært og har haft indflydelse på mit liv. Jeg har derfor valgt at dele en oplevelse, der kan give beskueren en følelse af angst eller ubehag.

TINA FENGER

Tina Fenger: Otte hoveder, 2016

8 Hoveder, 2016

Materialer: lærred, blyant, akryl, gesso, kul, oliekridt, tørpastel.

Værkerne repræsenterer en serie af 8 hoveder og er skabt ud fra en optagethed af stemninger og erindringer. I mine gemte fotografier har jeg fundet personer som har haft en stor betydning i mit liv. Disse foto er brugt som udgangspunkt for opbygning af mine malerier. Igennem bearbejdningen af forskellige materialer, er der undervejs udsprunget bevidste og ubevidste abstrakte elementer og identiteten af personerne opløser sig i en farvetåge.

Share on Google+Share on FacebookShare on LinkedIn