Fagskolen udgør anden del af den fireårige kunstuddannelse

På fagskolen er der mulighed for at fordybe sig i sin egen praksis og samtidig blive udfordret af forskellige tilgange til kunsten, medier og materialer. De studerende arbejder selvstændigt med at udfordre eget udtryk og fundament gennem sparring med erfarne fagundervisere, som er knyttet til en af fagskolens værkstedsafdelinger.

Som studerende får man desuden adgang til egen værkstedsplads.

Her kan du læse mere om de enkelte fagskoleafdelingers indhold og undervisningsform:

Afdeling D & G

Keramik

Grafik

Skulptur

Afdeling G v/ billedkunstner Annette Olesen

Målet med undervisningen på Maleri G er at skabe et værkstedsmiljø med en åben ramme og en nutidig, relevant platform for at arbejde med billedkunst. Her har man, som studerende, en fordomsfri mulighed for at arbejde selvstændigt, uanset kunstnerisk kategori. 

Undervisningens omdrejningspunkt er maleriet. Gennem samtale om den studerendes værkpraksis skabes indsigt og forståelse for det billedkunstneriske sprog. 

Der er frie rammer på salen, men det forventes, at man indgår i det fællesskab, det er, at skabe et godt arbejdsmiljø. Et væsentligt aspekt af undervisningsfilosofien er, at læring opstår i et aktivt arbejdsfællesskab de studerende imellem. Det forventes derfor, at man forholder sig aktivt på salen og bidrager til de faglige diskussioner.

Der arbejdes med forskellige materialer og medier, for at skabe forudsætninger for, at den enkelte studerende kan udvikle et kunstnerisk udtryk. Der lægges vægt på, at tilegne sig viden om farve og komposition og få kendskab til den maleriske tradition. Der arbejdes med tegning, foto og video. Der arbejdes med tusch, spray, olie og akryl. Desuden forsøger Maleri G at inddrage flere muligheder for kunstnerisk arbejde ud over maleri. Vi ser udstillinger, vurderer arbejder og taler om kunst. 

Den billedkunstneriske praksis er i dag meget varieret, så der lægges vægt på gæstelærere og introduktion til udstillingsbesøg. Endvidere skal der dannes et kendskab til international og national kunst og til bevægelser i tiden. Der arbejdes med opgaver og med temaer, og der er en fælles opgave i forbindelse med elevudstilling.

Afdeling D v/ billedkunstner Svend-Allan Sørensen

Billedet er den fælles referenceramme på Afdeling D. Denne ramme skal dels have et indhold og dels sprænges. Man er, som billedkunstner nødt til at se på det, der er ved siden af billedet for at kunne se netop billedet – det være sig sangen, den bemalede skulptur, plastikposen nede fra supermarkedet, videoen osv. Dette vil vi gøre, og vi vil også være i en konstant dialog om selve billedet og  – naturligvis og vigtigst af alt – de studerendes egne værker. Der vil være hyppige fælles værkgennemgange og udstillingsbesøg.

I løbet af de tre år på afdelingen kommer man omkring bevidstliggørelsen om om samtidens kunsthistorie. Dette og de studerendes værker er den vigtigste del af undervisningsforløbet.

Undervisningen arbejder passioneret med at styrke den studerendes holdninger til egen og andres kunst og med modet til at møde verden med værket.

Forudsætningen for en god kunstnerisk udvikling er dialog på kryds og tværs. Undervisningen vil derfor i udstrakt grad være refleksions- og dialogbaseret, men vil naturligvis også rumme mulighed for fordybelse og egne eksperimenter. En forudsætning for et succesfuldt forløb er netop eksperimentet og modet til at turde rykke sig selv og sit kunstneriske arbejde. Tør man det, og går man i clinch med verden uden for en, vil der ske et-eller-andet. Og hvad det et-eller-andet er, finder vi ud af, i det øjeblik, det sker.

Afdeling D er det ene af de fem atelierer på Århus Kunstakademis treårige fagskole.  Afdelingen samarbejder åbent med flere af andre fagskoler, således du som studerende i virkeligheden er tilknyttet flere undervisere.

Keramik v/ keramikerne
Helle Kingbird Bjerregaard & Ane Fabricius Christiansen

 I løbet af uddannelsen præsenteres de forskellige former for ler og kunstneriske udtryksformer i bred forstand. Gennem disse processer og discipliner gives den enkelte studerende de bedste muligheder for at finde og udvikle sit eget keramiske udtryk. Der veksles mellem frie og bundne opgaver og mellem egne og fælles projekter. Der indgår kunsthistoriske foredrag, ekskursioner og evt. studierejse. Semestrene afsluttes med en udstilling af eget projekt.

I mødet med etablerede kunstnere som gæstelærere og i faglige dialoger ud-af-huset samt i tværfaglige workshops forsøger vi at give de studerende de bedste muligheder for et aktivt liv som kunstnere/kunsthåndværkere efter endt uddannelse.

Keramikfagskolen giver i høj grad den studerende mulighed for selvstændigt arbejde og fordybelse i det personlige udtryk. Dette understøttes bl.a. af individuel vejledning, gennemgang og kritik på elevprojekter. Vejledningen tager afsæt i den enkelte studerende og omfatter emner som formsprog, kunst i det offentlige rum/udsmykning, skitsering, individuel glasuropbygning og brændingsmetoder.

Grafik V/ grafiker & billedkunstner Pernille Andersen og Bo Mølgaard

Det grafiske univers dækker et meget bredt felt. De studerende bliver undervist i klassiske teknikker som ætsning, træsnit og koldnålsradering og nyere former for praksis som digital billedbehandling og printformer. Samtidig inddrages relevant teori og kunsthistorie, så man får et basalt kendskab til grafisk håndværk og tradition, og man udvikler fornemmelse for, hvordan de forskellige grafiske teknikker kan kombineres og udnyttes til at præcisere og udvikle sit eget billedkunstneriske udtryk.

I Grafik arbejder man bl.a. i dybtryk og højtryk: I dybtryk undervises der i teknikkerne koldnål, stregætsning og fladeætsning, og i højtryk introduceres man til træ- og linoleumssnit samt monotypi. Ydermere inddrages fotografiske teknikker og mere eksperimenterende tilgange, hvor vi arbejder med fundne ’trykobjekter’ som f.eks. skrot og pap, og vi undersøger grafikkens rolle i forhold til tradition, fornyelse og perspektiver inden for samtidskunsten.

I undervisningen vægtes det, at det praktiske værkstedsarbejde fungerer som et fællesskab, hvor alle tager ansvar, men undervejs gives også individuel hjælp efter behov. Opgaver inden for de enkelte teknikker introduceres, men man vil også få udfordringer og overordnede opgaver, der udvikler både indhold og kunstnerisk udtryk.

Skulptur v/ billedkunstner Peter Land

Undervisningen på Århus Kunstakademis skulpturafdeling er båret af den enkelte studerendes egen praksis, baseret på at præcisere denne, eller i det hele taget finde frem til den – idet den enkelte naturligvis kun kan, og derfor selvfølgelig kun skal, lave sin kunst.

Det er sværere, end det lyder. For det individuelle fokus må ikke forstås sådan, at alt er subjektivt, eller lige godt. Undervisningen består i værkanalyser, pejlinger i især den nære kunsthistorie, udstillingsbesøg m.m. – og praktisk kunstnerisk arbejde!

Inden for det sidstnævnte prioriteres ingen bestemte metoder eller materialer – kun dem, der (inden for det mulige) bringer det enkelte projekt det rigtige sted hen.

Der vil af og til være et tematisk forløb, men ingen opgaver til besvarelse, ud over den helt grundlæggende: Hvordan laver du kunst?

Share on Google+Share on FacebookShare on LinkedIn